تحریم، مناسب نبودن بنادر و دلالان، سد راه صادرات معدنی‌ها

مهرداد بازرگان، عضو اتاق بازرگانی بندرعباس، گفت: به طور کلی فعالیت برای بخش خصوصی با چالش‌های جدی رو به رو شده است. راه‌یابی به بازارهای بین‌المللی و صادرات محصولات معدنی چه به صورت زمینی و چه هوایی هر روز دشوارتر می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه صادرات محصولات از سوی بخش خصوصی یک موتور محرک برای اقتصاد کشور است، گفت: در شرایطی که شاهد افزایش نرخ ارز و تشدید تحریم‌ها هستیم، تمامی کسب وکارها با چالش رو به رو شده‌اند. هیچ یک از صنایع از چالش‌های اقتصادی و بین‌المللی بی‌بهره‌ نبوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر التهابات ارزی مشکلات دیگری بر فعالیت و موقعیت صنعت کشتیرانی تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: مشکلات به وجود آمده در خطوط کشتیرانی فقط بسته به اختلاف ارز نیست. بیشتر مشکلات متاثر از تحریم‌ها است. رشد خطوط حمل و نقلی می‌تواند به صورت مستقیم منجر به توسعه بازار و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی شود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از خطوط کشتیرانی کشورمان را تحریم کرده‌اند و تبادل کالا با مشکل مواجه شده است.همین موضوع صادرات محصولات معدنی توسط کشتی‌ها را هم غیر ممکن کرده است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: اگر از ظرفیت‌های بنادر برای صادرات محصولات معدنی بهره‌ بیشتری برده شود، بدون شک شاهد رشد و شکوفایی این محصولات در بازارهای بین‌المللی هستیم.

عضو اتاق بازرگانی بندرعباس با تاکید بر اینکه راهکاری برای برون رفت از این مشکل اندیشیده نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر سیستم از حالت نرمال خود خارج شده و حاضر خطوط مستقیمی که به اروپا و یا چین و کشورهای همسایه کالا منتقل می‌کردند، قطع شده‌اند و دلالان به بهانه دور زدن تحریم‌ها در این بخش فعال شده‌اند.

وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث می‌شود که کشتی‌ها نتوانند بارهای خود را بیمه کنند. اگر محصولی هم برای بازارهای صادراتی ارسال می‌شود با ریسک‌ها و تنش‌های بسیاری باید روانه شود.

بازرگان عنوان کرد: از آنجایی که یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور حمل و نقل است اگر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود در بلند مدت امکانی برای حمل و نقل و صادرات محصولات معدنی و غیره وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش به صورت جدی احساس می‌شود. هرچه صادرات محصولات با روش‌های آسان‌تری از طریق خطوط بین‌المللی و کشتیرانی انجام شود، توسعه بنادر هم با رونق بیشتری پیگیری می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از بنادر کشور باید اختصاصی به محلی برای صادرات محصولات معدنی تبدیل شوند. از آنجایی که حجم سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت کشتیرانی اندک است، نتوانسته‌ایم ظرفیت و قدرت جابه‌جایی محصولات صادراتی را افزایش دهیم.