نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
بهروز محبی نجم آبادی نماینده نیشابور با ابراز تاسف از اینکه کارخانه های فولاد سازی امروزه برای تامین مواد اولیه خود با چالش روبرو شده اند، گفت: هنگامی که یک کارخانه احداث می شود، با توجه به ظرفیت های موجود کارخانه را احداث می کنند و چنانچه ظرفیت تامین مواد اولیه در کشور وجود نداشته باشد، اقدام به واردات مواد اولیه می شود.
وی با اعلام اینکه سابقه ذوب آهن اصفهان نشان می دهد که تا چه اندازه در تولید آهن و فولاد کشور نقش آفرین بوده است، گفت: ذوب آهن یک برند در تولید فولاد کشور است و توانسته گردش مالی بسیاری در اقتصاد کشور داشته باشد، بنابراین به هر طریق ممکن باید در تولید آن تسهیل انجام شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از اینکه معادن در واگذاری مواد اولیه به فولادسازی ها مشکل آفرینی می کنند، گفت: معادن حق کم کردن یک باره سهمیه فولادسازی های را ندارند، زیرا فولادسازی ها سالها بر اساس سهمیه ای که از معادن سنگ آهن دریافت کرده اند، خط تولید را گسترش داده و اقدام به سرمایه گذاری و استخدام نیروی کار کرده اند، بنابراین سهمیه فولادسازی ها نباید کم شود.
وی در واکنش به اینکه ذوب آهن اصفهان درخواست واگذاری پهنه سنگ آهن را دارد اما گذار نمی شود، گفت: این بزرگترین اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پاسخ مثبت به درخواست ذوب آهن اصفهان نمی دهد.
محبی نجم آبادی با اشاره به پهنه قابل توجه معادن سنگ آهن در کشور گفت: به منظور واگذاری این پهنه ها کارخانه های بزرگی همچون ذوب اهن در اولویت هستند، وزارت صمت باید پاسخ دهد که چرا در واگذاری پهنه ها به کارخانه های بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان تعلل می ورزد یا کم کاری می کند.
وی از مسوولان ذوب آهن اصفهان خواست برای آنکه وزارت صمت بهانه ای نداشته باشد، پهنه های سنگ آهنی که شناسایی کرده اند را به صورت رسمی به وزارت صمت اعلام و درخواست واگذاری را ثبت کنند، گفت: واقعیت این است که در شناسایی و اکتشاف پهنه ها مشکل داریم و چنانچه شرکتی پهنه ای را شناسایی و درخواست واگذاری ارایه کند، در اولویت قرار می گیرید به ویژه آنکه مرتبط باشد.
نماینده نیشابور با تاکید بر اینکه اگر ذوب آهن پهنه های سنگ آهن را شناسایی و معرفی کند، وزارت صمت حق واگذاری به غیر را ندارد، گفت: نکته مهم اینجاست که آیا ذوب آهن اصفهان تیم شناسایی و اکتشاف معادن را دارد یا ندارد؟ اگر این ظرفیت را دارد که در پهن ها اکتشاف و شناسایی انجام دهد، به محض آنکه ظرفیت معدن اثبات شد، آنگاه باید آن پهنه ها را به ثبت برسانند و خودشان بهره بردار شوند.
وی با تاکید بر اینکه فولادسازیها نباید منتظر بمانند تا معادن سهمیه مواد اولیه برای آنها در نظر بگیرند، گفت: از آنجاکه فولاد سازی ها می خواهند در راستای سیاست گذاری کلان اقتصادی زنجیره تولید را کامل کنند، باید خودشان هم در زمینه اکتشاف سرمایه گذاری و برنامه ریزی داشته باشند، نه آنکه انتظار داشته باشیم هزینه های اکشاف و بهره برداری را معادن متقبل شوند و فولاد سازی ها فقط در نوبت گرفتن سنگ آهن بایستند.
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.
با بهبود معاملات و افزایش نقدشوندگی بورس،نگاهها به بازگشایی سهام عدالت و تصمیم شورای عالی بورس معطوف شده است.