نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پیام خلیج فارس؛ ماجرای صف خرید دلار در روزهای اخیر چیست؟
طبق قانون هر ایرانی سالانه میتواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. در صرافی ملی قیمت دلار معمولا ارزانتر از بازار است و در روزهای اخیر با افزایش این اختلاف قیمت صفهای طولانی مقابل صرافی ملی بانک ملت و بانک ملی شکل گرفته است.
پیگیریهای حاکی از این است که اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا دو هزار تومان شده است. همین موضوع عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیهای سالانه خود با کارت ملی کشانده است.
قیمت دلار صرافی ملی امروز ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان شده و قیمت خرید دلالان در بازار آزاد از ۲۸ هزار و ۳۰۰ تا ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان متغیر است. تنها راه فروش دلار سهمیهای سالانه هر فرد فروش به دلالان است زیرا اگر با قیمت فعلی ارز از صرافی خریداری شود و به دلال فروخته شود، در جا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سود حاصل از این کار به دست میآید.
بیشتر افرادی که در میدان فردوسی در صفهای طولانی برای خرید دلار سهیمهای خود هستند، قصد نگهداری آن را ندارند و به محض خرید به دلالان میفروشند.
از نگاه خیلی از کارشناسان با این اقدام ذخایر ارزی کشور متاثر خواهد شد اما بدون توجه به این موضوع به نوعی یارانه سه میلیونی خرید دلار در حال توزیع است و این اتفاق همزمان با افزایش قیمت دلار بوده است.
آیا این اقدام اثرات مخربی در بازار ارز نخواهد داشت؟ دولتی که با کمبود منابع ارزی مواجه است باید اینگونه از ذخایر ارزی کشور حفاظت کند؟ رئیس کل بانک مرکزی تاکنون در این باره توضیحی را منتشر نکرده است اما در صورت کاهش ذخایر ارزی کشور و سرایت این بحران به کسری بودجه دولت بانک مرکزی مجبور به چاپ پول خواهد شد که در نهایت این وضعیت به تورم دامن خواهد زد و عامه مردم متضرر خواهند شد.
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.
با بهبود معاملات و افزایش نقدشوندگی بورس،نگاهها به بازگشایی سهام عدالت و تصمیم شورای عالی بورس معطوف شده است.