نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام خلیج فارس؛عرضه و تقاضا، تقریباً بر تمامی چیزهایی که میخرید، میفروشید، کسب میکنید و انجام میدهید، اثرگذار است. عرضه و تقاضا از اصلیترین موارد کنترلکننده انواع پدیدههای اقتصادی هستند.
تقاضا چیست؟
“تقاضا “((Demand به مقدار کالا یا خدماتی اطلاق میگردد که که انسانها میتوانند با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارند، خریداری کنند. به صورت کلی، مصرفکننده با هدف کسب مطلوبیت، به مصرف کالاها و خدمات میپردازد. تقاضا به همراه عرضه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کنشهای اقتصادی و سازوکارهای بازار به شمار میرود.
تعریف تقاضا
تقاضا برای یک کالا، نشاندهنده مقادیر مختلفی از این کالا است که مصرفکنندگان حاضر میشوند در قیمتهای مختلف و در دوره زمانی معین، خریداری کنند البته به شرط ثابت بودن سایر عوامل و شرایط تاثیرگذار.
یکی از نیروهای اقتصادی در بازار، عامل تقاضا است. همچنین، از مهمترین اهداف اقتصاد، برطرفکردن نیازها با توجه به امکانات محدود است.
در حقیقت، فرد با نیاز به یک کالا یا خدمت تقاضا را احساس میکند و تقاضا برای آن کالا تا جایی ادامه مییابد که مصرفکننده با مصرف آن احساس سیری کند.
در نتیجه، از یک طرف عامل تقاضا ناشی از نیاز به مصرف کالاست و از طرفی دیگر مصرفکننده تا آنجا کالای موردنیازش را تقاضا میکند که از مصرف آن احساس رضایتمندی کند و بدون توجه به محدودیتها تا نقطه سیری آن را تقاضا کند.
از مهمترین، انگیزههای ایجادکننده تقاضا مطلوبیت یا رضایتمندی است. از نظر مصرفکننده یک کالا تا زمانی ارزش دارد که بتواند با آن رفع نیاز کند و تا جایی کالا را مصرف میکند که با آن به احساس رضایتمندی و مطلوبیت برسد. در واقع، مصرفکننده برای کالایی که بیشترین نیازش را برطرف کند، ارزش بالاتری قائل میشود.
مطلوبیت چیست؟
رضایتمندی یا رضایت خاطری که مصرف کننده از مصرف کالا یا خدمات بدست میآورد، مطلوبیت نامیده میشود. درجه رضایتمندی بدستآمده از مصرف یک کالا یا خدمت همان مطلوبیت است. در واقع بر اساس معیار رضایتمندی یا مطلوبیت، میتوان منحنی تقاضا را استخراج کرد.
عوامل موثر بر مقدار تقاضا چه هستند؟
در ادامه مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان تقاضا را معرفی میکنیم. این عوامل، از عوامل برونزا به شمار میروند. تعدادی از این عوامل را میتوان به صورت کمی اندازهگیری کرد و بخشی از آنها به صورت کیفی بر رفتار مصرفکننده در هنگام تقاضا، تاثیر میگذارند.
عرضه چیست؟
عرضه (Supply) بخشی از محصولات یا خدمات تولیدشده به شمار میرود که توسط تولیدکنندگان در معرض فروش قرارداده شده است. به صورت کلی، امکان دارد بخشی از محصولات تولید شده، در انبار نگهداری و عرضه نشود. عرضه، همانند تقاضا، یکی از مهمترین نیروهای اقتصادی بازار است.
عرضه کالایی معین، نشاندهنده این است که در هر قیمت (در صورت ثابت ماندن سایر شرایط)، تولیدکنندگان چه میزان از آن را در معرض فروش قرار میدهند.
عوامل موثر بر مقدار عرضه چه هستند؟
در این قسمت، به مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مقدار عرضه یک کالا یا خدمت، اشاره میکنیم:
هفتمین عرضه اولیه امسال، با عرضه 9 درصد سهام سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک به روش ترکیبی، شنبه آینده در فرابورس انجام می شود.
بازار سرمایه که در ماههای شهریور و مهر بازده ۲۳ درصد را به ثبت رسانده، امروز پس از ۱۴۱ روز کانال ۳.۱ میلیون را مجددا فتح کرد و شاخص بورس با افزایش بیش از ۴۳ هزار واحد در پایان معاملات به سه میلیون و ۱۲۷ هزار واحد رسید.
بیتکوین در ۱۰۰ هزار و طلا در چهار هزار دلار شاید تیترهای جذابی به نظر برسند، اما به باور استراتژیست بلومبرگ، همه اینها صرفاً نشانههایی از اتفاقات بعدی هستند و غافلگیری اصلی، اوراق قرضه دولتی آمریکا است!
پیش بینی بورس نشان میدهد بازار در نیمه دوم سال با تکیه بر رشد نقدینگی، کاهش ریسکهای سیاسی و تغییر سیاست ارزی، مسیر صعودی خود را حفظ خواهد کرد.