پیوست رسانه‌ای همگام با تأکید رهبری بر جهاد تبیین و از الزامات استراتژی پروژه‌ها در سال جدید است

دو ماهی است که سال جدید از راه رسیده و عطر بهار خستگی‌های یک سال کهنه را از تنمان به در برده است.

سالی که گذشت برای تمامی حوزه‌ها سالی توأم با فراز و نشیب‌های بسیاری بود. وقایع ناگواری که به دنبال هم شاهد بودیم از شهادت رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی تا وقایع غزه، شهادت شیخ حسن نصرالله، عملیات وعده صادق 1 و 2 و در نهایت آمدن ترامپ که همه در سطح بین‌الملل، جهان را تکان داد و تأثیرش بر اقتصاد دنیا و همچنین ایران مشهود بود.

در این میان حوزه فولاد و صنایع معدنی کشور که بار سنگین اقتصاد را به دوش می‌کشند بیش‌ازپیش تحت فشارهای مختلف قرار گرفتند؛ از کمبود انرژی و چالش‌های زنجیره تأمین گرفته تا افزایش بیش‌ از حد قیمت مواد اولیه و…

شرکت‌های فولادی در مواجهه با این مشکلات و چالش‌ها، استراتژی‌های مختلفی را اتخاذ کردند که با موفقیت‌ها و شاید شکست‌هایی مواجه بودند. عوامل مختلفی در ایجاد و بروز این موفقیت و شکست‌ها نقش ایفا می‌کنند اما نکته‌ای اساسی در این میان حائز اهمیت است.

امروزه در عصر تکنولوژی و هوش مصنوعی، فضای رسانه برای تداوم و پیشرفت هر حوزه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نقش رسانه‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی روزبه‌روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود، بنابراین اگر افکار عمومی به سمت درستی حرکت کنند می‌توانند تأثیر بسیار خوبی بر فعالیت‌های گوناگون بگذارند و مسیر پیشرفت و توسعه را هموارتر بکنند.

شرکت‌ها و صنایع گوناگون می‌توانند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، افکار عمومی را نسبت به دستاوردهای خود، آگاه کنند و از ثمرات آن بهره‌مند شوند. لازمه چنین کاری قرار دادن پیوست رسانه‌ای در تعریف پروژه‌های شرکت‌ها است، اما متأسفانه اکثر شرکت‌ها از چنین ظرفیتی غافل هستند و این‌طور به نظر می‌رسد که در استراتژی‌های خود، حتی نیم‌نگاهی نیز به این موضوع نداشته باشند.

مصوب و مقرر کردن بودجه‌ای مشخص از ابتدای تعریف پروژه‌ها برای پیوست رسانه‌ای از جمله مواردی است که باعث می‌شود هر پروژه از روز اول به مردم شناسانده شده و اطلاع‌رسانی صحیح از آن انجام شود، بنابراین بهتر است هر طرح و پروژه از آغاز، دارای پیوست رسانه‌ای باشد زیرا همواره مردم و به‌ویژه ذینفعان و سهامداران از وضعیت پروژه باخبر می‌شوند.

همچنین بر اساس جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند، رسالت اطلاع‌رسانی به‌درستی انجام خواهد شد و روح نشاط در جامعه دمیده می‌شود.

در صورت وجود یک پیوست رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دقیق و درست، مردم از نتایج اجرای هر پروژه‌ای باخبر می‌شوند و در جریان چگونگی پایه‌گذاری، مشکلات و موانع پیش روی آن خواهند بود.

همان‌طور اشاره شد بسیاری از پروژه‌های حوزه معدن و فولاد به دلیل عدم تعیین بودجه برای پیوست رسانه‌ای هیچ‌گاه اطلاع‌رسانی درستی نداشته و اکثر آن‌ها به همین دلیل به مشکل بر می‌خورند. بی‌توجهی به اطلاع‌رسانی در بعضی از پروژه‌ها به حدی است که رسانه‌ها باید به‌سختی به دنبال دریافت خبر از شرکت‌ها باشند و مسیر اطلاع‌رسانی را به‌دشواری طی کنند!

حال با فرارسیدن سال نو، امید است که مجموعه‌های تصمیم‌گیر و در رأس آن دولت و سپس مجموعه‌های سرمایه‌گذار بزرگ از جمله ایمیدرو که دارای زیرمجموعه‌های بسیاری هستند، سیاست‌های اطلاع‌رسانی خود را مورد بازبینی قرار دهند و به قرار دادن پیوست رسانه‌ای در پروژه‌ها توجه کرده و بودجه‌ای برای این مهم (هرچند کوچک) در نظر گیرند.

در درجه اول پیشنهاد می‌شود موضوع پیوست رسانه‌ای برای پروژه‌هایی در نظر گرفته و مصوب شود که در سال جدید استارت آن‌ها زده خواهد شد. در کنار این خوب است پروژه‌هایی که هم‌اکنون در دست اجرا هستند نیز از این ظرفیت بهره‌مند شوند و مجامع و ارکان بالاتر مانند ایمیدرو، با در نظر گرفتن پیوست رسانه‌ای برای آن‌ها به پیشرفت پروژه کمک کنند.

این پیوست‌های رسانه‌ای می‌توانند اشکال مختلف رسانه‌ای را در بر بگیرند و از ظرفیت‌های گوناگونی همچون پیوسته‌ای مکتوب و مستندسازی پروژه‌ها استفاده کنند تا تمام زوایای طرح برای مخاطبان به‌خوبی تشریح و تبیین شود.

محمدرضا ابراهیمی

مدیرمسئول معدن نامه