معاون وزیر راه و شهرسازی:

کسب وکارهای نوین فعال در راهسازی را حمایت می کنیم

جاده، سرمایه بی بدیل اقتصاد و حمل و نقل کشور است و ورود کسب وکارها و محصولات نوین می تواند جاده سازی را در کشور ما متحول کند.

به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خواستار نقش آفرینی بیشتر کسب وکارهای نوین در حوزه جاده سازی است و قول حمایت از آنها را مطرح می کند. وضعیت جاده سازی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا طی سال های اخیر توسعه و افزایش مطلوب در جاده سازی اتفاق افتاده است؟

وضعیت جاده سازی ما تابعی از بودجه عمرانی است و می دانیم در سال های اخیر بودجه های عمرانی با محدودیت مواجه بوده است. با این حال بد نیست بدانیم در حال حاضر ۲۷۵۰ کیلومتر اتوبان زیر بهره برداری داریم که نگهداری همین میزان اتوبان هزینه سنگینی دارد. ضمنا ۱۱۰۰ کیلومتر اتوبان هم در دست احداث است که به زودی و تا پایان شهریور 210 کیلومتر دیگر یعنی آزادراه اصفهان شیراز به آنها اضافه خواهد شد.

نیاز کشور ما در حوزه آزادراه حداقل ۱۰ هزار کیلومتر است و تلاش می کنیم یک دهم از این نیاز را در این دولت به سرانجام برسانیم. نکته بسیار مهم این است که در شرایط محدودیت منابعی که اکنون گریبانگیر کشور شده ما برای کاهش هزینه های جاده سازی باید تلاش بیشتری از خود نشان دهیم و راهکارهای نوینی را برای رشد کیفیت قیر و آسفالت به کار بگیریم.

کسب وکارهای نوین چه کمکی به رشد و توسعه زیرساخت های جاده ای ما می کنند؟ بهتر است بگوییم کسب وکارهای نوین می توانند به افزایش کمی و کیفی زیرساخت های جاده ای و ارتباطی کشور کمک کنند اما این کمک در حال حاضر چندان قابل توجه نیست. روش های سنتی همچنان در حوزه های زیرساخت ما به کار گرفته می شوند و محصولات و روش های نوین نتوانسته‌اند به حوزه جاده ورود کنند.

در برخی موارد محصولات نوینی از مرحله تحقیق عبور کرده و مهر تایید گرفته اند و حتی به صورت پایلوت هم اجرا شده اند اما در مقیاس انبوه در جاده سازی های کشور به کار گرفته نشده اند. این مشکلی است که ما به صورت ساختاری درگیر آن هستیم چرا که ورود محصول نوین به حوزه ای که ساختارهای آن سنتی تعریف شده، کار ساده ای نیست. در حوزه هایی مثل قیر و آسفالت نمی توانیم از کسب وکارها و محصولات نوین استفاده کنیم؟

ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مشتاقیم از محصولات جدیدی که عمر آسفالت ها را افزایش دهد و کیفیت قیر و آسفالت را در جاده سازی بهبود بخشد استفاده کنیم. به تمام تولیدکنندگان قیر هم اعلام کرده ایم و ضمن تفاهمنامه ای که برای تامین قیر با آنها داریم گفته ایم اگر محصولی مبتنی بر فناوری جدید دارند که می تواند مشکل آسفالت را حل کند ما از آن حمایت می کنیم. به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی هم اعلام کردیم روی محصولات نوین کار کنند.

عمر وکیفیت آسفالت ها در ایران پایین است و همین امر تصادف های فراوانی را رقم می زند. از طرفی موجب استهلاک خودروها می شود و همه این موارد هزینه های هنگفتی به مردم و اقتصاد کشور تحمیل می کند.

.

.

.

.