بازار قیر آفریقای جنوبی مورد هدف عرضه‌کنندگان جهانی قرار دارند

عرضه‌کنندگان قیر از سراسر دنیا فرصت صادرات به آفریقای جنوبی را زیر نظر دارند؛ جایگاه این بازار به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت یک‌سری واحدها و تعطیلی قریب‌الوقوع یک‌سری دیگر از مازاد خالص معمول با سرعت به سمت کسری خالص در حال حرکت است.

به گزارش پیام خلیج فارس؛  فصل اوج هموارسازی جاده‌ها در نیم‌کره جنوبی و مصرف قیر میل زیادی برای عرضه‌کنندگان در اروپا، آفریقای غربی، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیا –اقیانوسیه به وجود آورده است.

در طی چند ماه گذشته چند محموله قیر فله به آفریقای جنوبی و عمدتاً شهر کیپ تاون ارسال شده، که پالایشگاه آسترون انرژی این شهر با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز از ژوئیه ۲۰۲۰ به دلیل آتش‌سوزی تعطیل بوده است. مقامات شرکت آسترون اشاره داشتند که شرکت آن‌ها تا تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۲ تعطیل خواهد بود.

در جریان اخیر وورد محموله‌ها به آفریقای جنوبی اولین محموله از کلمبیا و در کشتی پالانکا کادیز شرکت پوما انرژی بارگیری شده و در مه به کیپ تاون رسید، و سپس عازم پایانه شرکت در شهر کالابار در نیجریه شد تا باقی بار خود تحویل دهد. به دنبال آن، در ماه سپتامبر محموله‌ای ۵ هزار تنی با یکی دیگر از کشتی‌های شرکت پوما (The Prospector ) به کیپ تاون تحویل داده و سپس عازم آنگولا، نیجریه و بنین شد تا باقی بار خود را تحویل دهد.

شرکت فرانسوی روبیس که دارای عملیات گسترده پایانه‌ای و صادرات قیر متمرکز در غرب آفریقا می‌باشد، در ماه سپتامبر فعالیت‌های مسیر کیپ تاون به دوربان را فراهم کرده، که این فعالیت‌ها توسط کشتی Viveka با تناژ مرده ۹۷۷۶ با بارگیری در مرکز پایانه قیر شرکت در لومه کشور توگو صورت گرفت. به دنبال این عملیات‌ها تلاش دیگری برای تحویل بار از لومه به کیپ تاون صورت گرفت، اما با توجه به مشکلات موجود در بار قبلی، محموله بزرگی به کیپ تاون تحویل داده نشد.

شرکت روبیس پیش از این ۴ هزار تن ظرفیت ذخیره قیر در شهر کیپ تاون راه‌اندازی کرده تا تقاضای داخلی را تامین کند. تعدادی از معامله‌کنندگان بازار اشاره داشتند که اخیراً به شرکت روبیس مناقصه‌ای برای اجاره تانکری با ظرفیت ۴ هزار تن در شهر کیپ تاون به مدت ۱۲ ماه از فوریه ۲۰۲۲ تحویل داده شده است.

یکی دیگر از شرکت‌های تجاری بین‌المللی با تاکید بر میل گسترده صادرات به آفریقای جنوبی وارد فرآیند این مناقصه شد، درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود محموله‌ای ۵ هزار تنی از شرکتی جداگانه در آسیا – اقیانوسیه در ژانویه به مقصد جزیره رئونیون و موریس که پیش از این توسط شرکت‌های قیر آفریقای جنوبی تامین می‌شده، عازم شود. احتمال می‌رود بخشی از این محموله مذکور به آفریقای جنوبی ارسال شود.

همچنین بازار آفریقای جنوبی پیشنهاداتی در رابطه با صادرات قیر بشکه‌ای از کشورهای حوزه خلیج فارس با میزان قیمتی ۱۰۳۵۰ رند در هر تن (۶۵۵ دلار در هر تن) (سی‌اف‌آر کیپ تاون) دریافت کرده، اگرچه قراردای صورت نگرفت. قیمت‌های داخلی قیر فله آفریقای جنوبی در حال حاضر در میزان ۹۳۰۰ تا ۹۷۰۰ رند در هر تن (ex-works) ارزیابی می‌شود. در هفته‌های اخیر عرضه‌کنندگان در کشورهای حوزه خلیج فارس مطلع شده که آفریقای جنوبی به محموله‌های فله احتیاج مبرم داشته، اما همچنان هیچ معامله‌ای با واردگنندگان آفریقایی صورت نگرفت.

احتمال می‌رود این میل در سال بعدی و بعد از آن رو به افزایش باشد. مقامات شرکت انجن پترولیوم در آوریل اشاره داشتند که برنامه دارند پالایشگاه دوربان خود را تعطیل کرده و آن را به پایانه وادراتی تبدیل کنند. آن‌ها اضافه کردند که محیط چالش‌برانگیر پالایشگاهی این مجموعه را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است. تولیدات قیر این واحد در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تن می‌رسید، که نصف آن برای صادرات به بازارهای آفریقای جنوبی بود. این مجموعه از دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل انفجار و آتش‌سوزی تعطیل شد.

سازمان منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی در ماه مه اشاره داشت که به جز پالایشگاه انجن دوربان، یکی دیگر از پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی احتمالاً تعطیل شده، و همزمان پالایشگاه‌های ساحلی همگی در خطر هستند. و در اوت، مسئول ارشد امور مالی شرکت ساسول، پاول ویکتور اشاره داشت که با وجود حاشیه سود‌های اخیر و برای سرمایه‌گذاری لازم در پالایشگاه مشترک ما و شرکت توتال با ظرفیت ۱۰۷ هزار بشکه در روز، باید از قوانین قریب‌الوقوع سوخت پاک آفریقای جنوبی تبعیت کرد. به جز شرکت بی‌پی شل در دوربان آفریقای جنوبی با ظرفیت ۱۸۰ هزار بشکه در روز که تنها پالای