سهم 1 درصدی استارتاپ ها از تجارت داخلی

با توجه به سهم 1 درصدی استارتاپ ها و پلتفرم های آنلاین از تجارت داخلی، اما بر اساس آمارها ایران ۲۲۳ مرکز رشد، ۳۵۰ مرکز نوآوری، ۱۷۰ شتاب‌دهنده و ۵۰ پارک علم و فناوری دارد. علاوه بر این، اندازه بازار تجارت الکترونیکی در ایران به طور سالانه ۹۳۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.این در حالیست که به گفته کارشناسان ایران در زمینه استارتاپ ها از کشورهای دیگر دنیا عقب مانده و علت این عقب افتادن را مشکل در زیرساخت ها ، مشکلات فیلترینگ که بر علیه فضای مجازی و پلتفرم ها و سوشال مدیا می دانند که اخذ انواع مجوزها را با پیچیدگی هایی روبرو کرده است

به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، استارت ‌آپ‌ها نقش بی‌بدیلی در رشد و توسعه جوامع در دنیای كنونی ایفا می‌كنند. خلق اندیشه، كارآفرینی، رشد صنعت گردشگری، كسب وكارهای متنوع جدید، فناوری های نوآورانه و ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن، نقطه عطفی در عرصه اقتصاد به شمار می رود كه پنجره جدیدی برای كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باز كرده است تا اینگونه بتوانند بهره ‌مندی بیشتری از توسعه در حوزه اقتصاد دانش ‌بنیان بدست بیاورد.

با نگاهی به روند رو به رشد سرمایه گذاری جهانی روی استارتاپ‌ها در 2 دهه اخیر می توان گفت یكی از مهم ترین اركان و موثر بر زیست بوم این مقوله، سرمایه و وجود موسسات و نهادهای سرمایه گذاری است كه نقش روانی و عملیاتی مهمی در شكل گیری، رشد و موفقیت كسب و كارهای نوپا دارند.

آمارها نشان می‌دهد ایرانیان نیز سهم قابل توجهی از تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه انسانی کشور ما شایستگی تولید دانش را داشته است. استارتاپها کارهای مختلفی انجام می‌دهند؛ ارائه خدمات از مهمترین نقشهای خدماتی آنها در کشور بوده که نشان از اهمیت آن در اقتصاد کشور است.

همچنین ارزش اکوسیستم استارت‌آپی ایران طبق گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتالی ایران ۱.۲ تا ۱.۶ میلیارد دلار برآورد شده است

در این رابطه ، فرهاد محمدی کارشناس حوزه دیجیتال مارکتینگ در گفتگو با “پیام خلیج فارس”، در خصوص سهم استارتاپ ها و پلتفرم های آنلاین در تجارت داخلی اظهار داشت: طبق آمار و ارقام موجود حدود 1 درصد از سهم تجارت داخلی را پلتفرم های آنلاین  تشکیل می دهند

وی در خصوص علت عقب ماندگی ایران از سایر کشورهای دنیا در خصوص پیشرفت استارتاپ ها افزود: زیر ساخت ها و فیلترینگ  که بر علیه فضای مجازی و پلتفرم ها و سوشال مدیا در ایران است اخذ مجوزها در ایران را با پیچیدگی های زیادی روبرو کرده که سبب شده عقب افتادگی ایران نسبت به  سایر کشورهای دیگر دنیا شده است.

محمدی تاکید کرد: به دلیل انحصاری شدن برخی  پلتفرم ها و فروشگاه های آنلاین و حتی برخی اپلیکیشن ها ، فضای رقابت از بین رفته و  این امر سبب ساز عدم پیشرفت این حوزه در ایران می شود.

.

.

.

.