نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
جهت گیری های کلان بودجه ای در کشور توسط کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام می شود. این جهت گیری ها به نفع کسب وکارهای فناورانه و استارتاپی بوده است یا خیر؟
آنچه در بودجه مصوب می شود تابعی از منابع و درآمدهای کشور است و بر کسی پوشیده نیست که ما در چند سال اخیراز نظر منابع در محدودیت قرار داشته ایم. مسائل فراوانی دست به دست هم داده که منابع ما کاهش یابد که وارد آنها نمی شوم ولی به هر حال ما در کمیسیون برنامه تلاش کرده ایم منابع محدود را به سوی بخش های مولد کشور هدایت کنیم. کسب وکارها و شرکت های نوین و استارتاپی هم جزو بخش های مولد اقتصاد کشور هستند. البته باید توجه داشت که از کسب وکارهایی حمایت شود که گره ای از تولید و صادرات کشور باز می کنند. بنابراین اولویت ما حمایت بودجه ای و تسهیلاتی از هر کسب وکار اینترنتی و استارتاپی نیست بلکه این کسب وکارها باید گره ای از مشکلات کلیدی کشور مثل تولید و اشتغال و افزایش بهره وری تولید و صادارت و … باز کنند تا مورد حمایت قرار گیرند. کمیسیون برنامه و بودجه و به طور کلی مجلس همواره حامی کسب وکارهای نوین بوده اند. راهبردهای این کمیسیون نیز به گونه ای بود که همیشه بودجه نهادهای مطالعاتی و پژوهشی و علمی کشور و بودجه زیرمجموعه های دولت که در زمینه کسب وکارهای نوین فعالیت می کنند – مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری – همیشه و هر ساله با رشد مواجه شود. بودجه پارک های فناوری و هسته های علمی فعال در این پارک ها نیز در سال های اخیر همیشه افزایش داشته که رشد خوبی را هم در فعالیت این مجموعه ها به دنبال داشته است. البته همچنان سهم اقتصاد فناورانه و کسب وکارهای نوین در کل اقتصاد ایران بسیار اندک است و ما باید این سهم را افزایش دهیم.
افزایش سهم کسب وکارهای نوین در اقتصاد کشور با تسهیلات و حمایت ها میسر است. در شرایط تحریم و کاهش منابع مالی کشور، این تسهیلات و حمایت ها از چه محلی باید تامین شود؟
اشاره درستی کردید. کشور ما اکنون در شرایط خاصی قرار دارد و منابع کشور با محدودیت های بی سابقه ای مواجه است. از طرفی هزینه های عمرانی و زیربنایی نیز با افزایش شدیدی مواجه شده است. در این شرایط بودجه های حمایت از بخش های نوین اقتصاد باید از محل بهره وری تامین شود. به این معنی که ما باید جلوی هدررفت منابع خود را بگیریم و این منابع را به کسب وکارهای فناورانه هدایت کنیم. یکی از مهم ترین وظایف ما در این زمینه اصلاح رویه های نادرست حاکم بر اقتصاد کشور از جمله نظام یارانه ها است. همین امروز ما در حال پرداخت هزاران میلیارد تومان به صورت روزانه بابت یارانه به بخش هایی هستیم که هیچ تاثیری در تولید و تجارت کشور ندارند. هدایت این یارانه ها به اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور می تواند جهش بزرگی در این بخش ایجاد کند و بخش صنعت و خدمات ما هم از آن بهره مند شوند. این امر مستلزم تغییر رویکردها است و رویکردهای ما هم جز با شجاعت و قاطعیت اصلاح پذیر نیست. مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه سهم و نقش مهمی دارد اما عمل به وظیفه هم با دشواری های خاص خود مواجه است. اگر امروز صحبت از اصلاح نظام یارانه ها بزنیم فریادهای بسیاری به هوا بلند می شود که بعضا به حق هم هست. با این وجود ما آماده پذیرش انتقادات هستیم و عزم اصلاح داریم چرا که این تنها راه ما برای بسیج منابع محدود کشور به سوی بخش های مولد است.
.
یک قاضی فدرال در نیویورک اجازه داد شکایت گروهی از نویسندگان معروف از شرکتهای OpenAI و مایکروسافت به دلیل نقض کپیرایت به جریان بیفتد. این پرونده میتواند آینده آموزش مدلهای هوش مصنوعی را به چالش بکشد.
امروز بازار ارزهای دیجیتال با روندی نزولی همراه بود و اکثر رمزارزها ریزش قیمت را تجربه کردند. بر اساس دادههای وبسایت CoinMarketCap، ارزش کل بازار کریپتو به ۳.۸۳۷ تریلیون دلار رسیده است.
قیمت بیتکوین طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲.۶ درصد کاهش یافت و تا نزدیکی محدوده ۱۰۰ هزار دلار سقوط کرد. همزمان اغلب آلتکوینها نیز افتهای شدیدتری را تجربه کردند. در نتیجه، بازار کریپتو به رنگ قرمز درآمد و سرمایهگذاران برای حفظ ارزش داراییهای خود به استیبلکوینها پناه بردند.
هوش مصنوعی مولد بار دیگر دچار «توهم» شده است، اما این بار در اسناد رسمی دادگاههای فدرال دست برده است.