فرار رو به جلو هپکو با داغ شدن بحث واردات ماشین‌آلات

در بحث تولید ماشین آلات معدنی نیز مانند صنعت خودرو، چندین سال است که شاهد انحصار و رانت زیادی هستیم ولی هر دو به بن‌بست رسیده و به فکر اغنا نیاز داخل نبوده و یا توان این امر را ندارند و فقط در تریبون‌ها خواستار حمایت بیشتر و بومی‌سازی هستند؛ اما سوال اینجاست که آیا باید معدن و معدنکاری را فدای تولید ماشین آلات کنیم؟

سود حاصل از زنجیره معادن از اکتشاف تا محصولات پایین دست کجا و تولید ماشین آلات مهندسی معکوس شده با تکنولوژی نه چندان به روز و حتی ابتدایی کجا…!
علیرضا میقانی اظهار کرد: شرکت هپکو سال گذشته بیل‌های ۲۲ تن زنجیر، لودر ۷ تن معدنی، لودر ۵ تن و بیل لاستیکی را به بازار عرضه کرد و پاییز امسال نیز بیل ۷۵ تن را به معادن کشور عرضه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین اقدامی که هپکو در سال جاری انجام داد، تولید و رونمایی تراک معدنی بود که فروردین ماه سال جاری انجام شد که تولید این تراک‌ها با ظرفیت ۴۵ و ۶۰ تن به توجه به نیاز معدن به تراک‌هایی باظرفیت پایین‌تر در دستور کار قرار گرفته است.

جانشین قائم مقام مدیرعامل هپکو گفت: تولید گریدر شهری و بکهو لودر و اسکید لودرها در دستور کار داریم، بیل سنگین ۴۰ تن تا دو ماه آینده و بیل ۷۵ تن تا پایان سال به بازار عرضه خواهد شد که هم اکنون بومی سازی و داخلی‌سازی این دستگاه‌ها انجام شده و با افزایش تقاضا سرعت بیشتری خواهد گرفت.

میقانی با اشاره به واردات ماشین آلات دسته دوم گفت: این واردات هدررفت سرمایه کشور است چرا که ماشین آلات دست دوم نه تنها کارایی لازم را ندارند، بلکه مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه این ماشین آلات قیمت مشخصی ندارد و راحت‌تر می‌توان قیمت‌ها را روی آن تغییر داد و منافع بیشتری در دست دوم‌ها خوابیده است، به همین دلیل رانت‌خواران به دنبال واردات این نوع ماشین آلات هستند.

جانشین قائم مقام مدیرعامل هپکو افزود: موضوع دیگری که وجود دارد، توانی است که در ساخت داخل داریم و همیشه نادیده گرفته می‌شود، همیشه این ادعا وجود دارد که کشور به ۱۰ هزار ماشین آلات نیاز دارد، اما زمانی که پای قرارداد می‌رویم تا سازمانی چند دستگاه سفارش دهد، می‌بینیم نیازی نیست و سفارشی وجود ندارد، قسم حضرت عباس و دم خروسی است که همیشه وجود دارد.