نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
بخش معدن در دنیا امروز به سمت هوشمند سازی هرچه بیشتر در حرکت است. موضوعی که توانست با کاهش حوادث وافزایش زمان، میزان بهره وری در معادن را افزایش دهد.
هوشمندسازی در معادن می تواند در بخش های مختلفی از اتوماسیون های صنعتی تا کامیون های خودران و در نهایت ورود به بلاک چین مورد بررسی قرار بگیرد.
حالا بخش معدن کشور نیز در تلاش است تا با ورود به این عرصه خود را به تغییرات جهانی برساند. پیش بینی برخی کارشناسان این است که باشرایط فعلی در صورت همراهی مدیران معدنی و رفع برخی چالش ها می توان تا ۱۵ سال دیگر به جایگاه فعلی شرکت هایی همچون واله وریوتینتو رسید. اما تا چه اندازه تحقق این موضوع به واقعیت نزدیک است؟
بهتر است نگاهی به بخش معدن و زیرساخت های فعلی آن انداخته و مطابق آن دستیابی به این هدف را بررسی کرد.
امروز بخش معدن در حالی به دنبال هوشمند سازی است که نبود تکنولوژی های روز دنیا باعث شده تا در بخش اکتشافات با عقب ماندگی مواجه شده و صنایع پایین دستی برای تامین مواد اولیه با نگرانی هایی روبرو شوند.
البته بخشی از این موضوع را می توان به تصمیم گیری های نادرست و غیر کارشناسی تعمیم داد. به عنوان مثال در حالی برای هوشمند سازی در بخش معدن برنامه ریزی می کنیم که امروز معادن کوچک و متوسط به دلیل تصمیم وزارت صمت مبنی بر عدم واردات ماشین آلات معدنی درمعرض تعطیلی قرار گرفته اند. درواقع سوال اصلی آن است بخش معدنی که امروز در حال تبدیل شدن به گورستان ماشین الات فرسوده است آیا میتواند به این سرعت به سمت هوشمند سازی رفته و آن را محقق کند؟
اما موضوع دیگر در این بین تغییر نگاه مدیران معدنی است. مدیرانی که سال هاست با معدنکاری سنتی خو گرفته اند حال چطور می توانند به سرعت خود را به دست تغییرات تکنولوژیکی سپرده با سرعت پیشرفت آن همراه شوند؟ بدون شک تا پیش از بستر سازی برای این تغییر نگاه، نمیتوان چندان به این هوشمندسازی امیدوار بود.
اما در این بین بسترهای فناوری و اطلاعات یعنی IT و همچنین اینترنت نقش بسزایی در تحقق این موضوع ایفا می کند. امروز در حالی برای هوشمندسازی معادن برنامه ریزی و همایش و نشست هایی برگزار می شود که پوشش اینترنت با مشکلاتی همراه است.
به عنوان مثال هنوز دربرخی معادن کشور تلفن همراه قابلیت آنتن دهی ندارد، درنتیجه تامین این زیرساخت خود از مشکلات جدی است که می تواند تحقق این برنامه رابه تاخیر اندازد. در کنار موارد یاد شده فراموش نکنیم که وضع تحریم ها و عدم دسترسی به تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا می تواند این برنامه را دستخوش تغییرکند.
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس گفت: پتروشیمی تابان فردا تا دو هفته آینده عرضه اولیه می شود.
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.