نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت که سال گذشته بیش از نیاز بازار خودرو تولید شده است، اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار همچنان عامل تقاضای کاذب و سودآوری برای خریداران است. وی اشاره کرد که خودروهایی که اختلاف قیمت کمتری با بازار دارند، تقاضای کمتری هم دارند و برخی از خودروسازان به دلیل نبود مشتری به فروش قسطی روی آوردهاند.
عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، با اشاره به مشکلات بازار خودرو در ایران اعلام کرد که نیاز سالانه کشور به خودرو بین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. این در حالی است که سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است، اما به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تقاضاهای کاذب همچنان وجود دارد. این مسئله منجر به افزایش تقاضا برای برخی خودروها شده، در حالی که دیگر محصولات که اختلاف قیمتی با کارخانه ندارند، با کمبود مشتری روبهرو هستند.
به گفته عظیمی، بسیاری از خریداران خودرو به دنبال سود حاصل از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار هستند و این موضوع به ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو دامن زده است. او خاطرنشان کرد که برخی خودروها در بازار هیچ اختلاف قیمتی با کارخانه ندارند، اما با این حال فروشندگان آنها حتی به فروش قسطی روی آوردهاند و با تبلیغات گسترده در سطح شهر تلاش میکنند تا مشتری پیدا کنند، اما باز هم موفق به فروش نمیشوند. این امر نشان میدهد که سودجویی از اختلاف قیمت، عامل اصلی تقاضای برخی محصولات است.
عظیمی تأکید کرد که دلیل اصلی بالا بودن تقاضا برای محصولات ایرانخودرو، اختلاف قابل توجه قیمت کارخانه و بازار است. به گفته وی، این اختلاف قیمت برای محصولات ایرانخودرو به طور میانگین ۳۶ درصد است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۶۰ درصد بوده است. در مقایسه با دیگر خودروسازان، اختلاف قیمت برای محصولات سایپا ۲۵ درصد، گروه بهمنموتور ۱۷ درصد، کرمانموتور ۱۴ درصد و مدیرانخودرو تنها ۷ درصد است. در سایر خودروسازان، این اختلاف تنها یک درصد است، زیرا قیمتگذاری بر اساس نرخ مواد اولیه و قطعات انجام میشود.
یکی از نکات جالبی که عظیمی به آن اشاره کرد، تعداد زیاد متقاضیان ثبتنام برای محصولات ایرانخودرو است. او اعلام کرد که برای ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو از ظرفیت ثبتنام، بالغ بر ۳.۵ میلیون نفر اقدام به ثبتنام کردهاند. این در حالی است که برخی خودروسازان دیگر حتی با فروش قسطی هم نمیتوانند مشتری جذب کنند. این تفاوت بزرگ نشان میدهد که بسیاری از خریداران به دنبال کسب سود از اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار هستند و این امر باعث محدود شدن دسترسی مصرفکنندگان واقعی به خودرو شده و نارضایتیهایی را در بین آنها ایجاد کرده است.
عظیمی تأکید کرد که برای کنترل این وضعیت و کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو، باید اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار به حداقل برسد. وی افزود که تنها در این صورت میتوان بازار خودرو را از نوسانات قیمت رها کرد و به تقاضای واقعی پاسخ داد. همچنین، با کاهش این اختلاف، دسترسی مصرفکنندگان واقعی به خودرو افزایش مییابد و نارضایتیهای کنونی برطرف خواهد شد.
با وجود اینکه سال گذشته تولید خودرو در کشور به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید، اما بازار خودرو همچنان با مشکلات عدیدهای روبهرو است. تولید بیشتر از نیاز جامعه باعث شده که برخی محصولات به فروش نرسند و تقاضا تنها بر خودروهایی متمرکز شود که اختلاف قیمت زیادی با بازار دارند. این وضعیت باعث شده تا برخی فروشندگان به فروش قسطی روی آورند، اما با این حال موفق به جذب مشتری نشدهاند.
جفری هینتون، دانشمند کامپیوتر و برنده جایزه نوبل، بار دیگر بر هشدارهای خود درباره تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار و نقش شرکتهای پیشرو در این زمینه تأکید کرد.
بیتکوین این روزها دیگر یک دارایی سفتهبازی نیست، بلکه در تقاطع اقتصاد کلان و جریانهای مالی اصلی جهان قرار گرفته است.
قیمت اتریوم در آستانه اصلاحی عمیقتر قرار گرفته و تحلیلها نشان میدهند که احتمال افت تا محدوده ۲،۸۷۰ دلار وجود دارد. در حالی که اتریوم طی ۳۰ روز گذشته بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده و به محدوده ۳،۴۹۰ دلار رسیده، نشانههای نزولی در نمودارها بهوضوح تقویت شدهاند.
هوش مصنوعی امروز دیگر یک آرمان خیالی در آینده نیست؛ واقعیتی است که در حوزههای مختلف تحولی اساسی ایجاد کرده است. با این حال، این فناوری چالشهای تازهای را در حوزه امنیت سایبری و حفاظت از دادههای شخصی بههمراه دارد.