زیرساختهای هوش مصنوعی در کشور دچار چالشهای بزرگ است

یکی از ارکان مهم پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی زیرساخت‌های این حوزه است که اساسا کشور در واردات این حوزه دچار چالش است.

به گزارش پیام خلیج فارس مراسم افتتاحیه ششمین رویداد سالانه فیس‌‌ کاپ از سوی مرکز نوآوری «نکسترا» در کارخانه هوشمندسازی و نوآوری «امیدینو» برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، «حسین بیانی»، مدیرعامل مرکز نوآوری نکسترا، به مرور گزارشی از برگزاری این رویداد در پنج سال گذشته پرداخت.

بیانی فیس‌‌ کاپ را مسیری شش‌ماهه با آینده‌سازان فناوری تعریف کرد و یادآور شد که این رویداد از سال ۱۳۹۹، در اوج شیوع کرونا، با هدف گردهم‌آمدن اکوسیستم شکل گرفت و حالا بیش از ۱۰ هزار عضو دارد.

WhatsApp Image 2025-09-19 at 11.36.35

به گفته مدیرعامل نکسترا، حدود ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در این رویداد، کمتر از ۳۰ سال سن دارند و ۴۸ درصد شرکت‌کنندگان، دانشجویان مقطع کارشناسی، ۴۳ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و ۹ درصد دانشجویان مقطع دکتری هستند.

بیانی افزود: «در پنج سال گذشته، ۱۹۵۱ شرکت‌کننده فردی و ۶۷۴ تیم در این رویداد حاضر بوده‌اند و مجموعا ۳۳۵۲ کد دریافت شده که ۲۰۷۲ مورد از آن‌ها با موفقیت اجرا شده‌اند.»

 

 آینده فناوری هوش مصنوعی در کسب و کارها”

بر اساس این گزارش در ادامه پنل تخصصی با عنوان ” آینده فناوری هوش مصنوعی در کسب و کارها” با حضور : «مصطفی امینی»، مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید (بانک سپه)، «محسن بیژنی»، معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری، «محمد صادقی»، مدیرعامل شرکت بهسازان ملت و «محمد صبری»، دبیر رویداد سالانه فیس‌‌کاپ برگزار شد.

مصطفی امینی، مدیرعامل بهپویان هوشمند امید، در ابتدای این نشست عنوان کرد: زیرساخت‌های هوش مصنوعی در بانک سپه در حال توسعه هستند.

به گفته او این بانک قصد دارد تا این فناوری را به گونه‌ای به کار برد که نمودهای عینی برای کاربران بانک سپه داشته باشد؛ به گفته امینیچت‌بات‌ها به عنوان نمونه‌ای از استفاده از هوش مصنوعی اکنون در فرایندهای بانک سپه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امینی در این راستا بیان کرد: «توسعه هوش مصنوعی در دوران جنگ دوازده‌روزه در بانک سپه متوقف نشد و اکنون هفت محصول آماده با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و این بانک قصد تجمیع خدمات در یک کانال دیجیتال را دارد.»

محسن بیژنی معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که هوش مصنوعی در بانک گردشگری بیشتر به عنوان یک ابزار استفاده می‌شود یا یک شریک استراتژیک بیان کرد: «امروز استفاده از این فناوری در بانک گردشگری بیشتر به عنوان یک ابزار پیش می‌رود اما نگاه ما استفاده از این فناوری به عنوان یک شریک استراتژیک در آینده است.»

به گفته او اکنون هوش مصنوعی در حوزه‌های داده‌کاوی، احراز هویت و چت‌بات‌ها در بانک گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیس‌‌ کاپ

محمد صادقی مدیرعامل شرکت بهسازان ملت با رویکردی که به گفته خود او نسبت به رویکرد دیگر شرکت‌کنندگان «ساختارشکنانه» بود عنوان کرد: «به نظر من ما اصلا در این فضا نیستیم و بیشتر دچار تعارف هستیم. سال‌ها است که سعی می‌کنیم به ترندهای فناوری نزدیک شویم اما اکنون در حوزه هوش مصنوعی پانزده تا بیست سال از دیگر کشورها عقب هستیم.»

به گفته او یکی از ارکان مهم پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی زیرساخت‌های این حوزه است که اساسا کشور در واردات این حوزه دچار چالش است؛ او چالش را تحریم و کمبود منابع مالی معرفی کرد.

از سوی دیگر او رویکرد غالب در بانک را سنتی دانست و عنوان کرد: هنوز بسیاری از فرایندها به صورت کاغذی و سنتی پیش می‌رود. به گفته او از جمله مشکلات دیگر بر سر راه توسعه هوش مصنوعی مشکلات حوزه API و داده است. او سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را راهکاری برای توسعه هوش مصنوعی در نظام بانکی معرفی کرد.

محمد صبری دبیر رویداد فیس‌‌ کاپ در ادامه عنوان کرد که برای توسعه هوش مصنوعی نیازمند ایجاد شبکه علمی و آکادمیک هستیم که کشور از این لحاظ وضعیت خوبی دارد.

به گفته صبری منابع پردازشی یا به عبارتی زیرساخت‌ها از دیگر موراد مورد نیاز هستند که متاسفانه در این زمینه نه تنها وضعیت خوبی وجود ندارد بلکه کاری هم از دستمان ساخته نیست.

او در این راستا عنوان کرد: «برای وارد کردن یک کارت گرافیک مجبور هستیم آن را در چمدان قایم کنید و برای واردات مشکلات زیادی داریم. حال تصور کنید برای واردات در حجم بیشتر دچار چه مشکلاتی خواهیم شد.»

او از جمله دیگر مشکلات را پروتکل‌های پیچیده لایه زیرساخت دانست. به بیان صبری اگر یک استارت‌آپ بخواهد در این حوزه بانکی ورود کند باید پروتکل‌های پیچیده‌ای همچون انواع مجوزهای افتا را پشت‌سر بگذارد که در نهایت مانند یک دافعه برای کسب‌وکارها است.

او همچنین تاکید کرد هلدینگ‌های فناوری که قرار بود ساختار چابکی داشته باشند حالا خودشان تبدیل به ساختارهای سخت پر از پروتکل تبدیل شده‌اند و این فرایندی است که به موج مهاجرت دامن می‌زند.

گفتنی است  ششمین دوره همایش فیس کاپ با استقبال بیش از ۱۰ هزار نفر از فعالان فناوری و دانشجویان، از مهر تا بهمن ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت و شامل مسابقات تخصصی، مدرسه تابستانی و برنامه‌های نوآورانه است.

به گفته محمد صبری «فیس‌‌ کاپ از ابتدا با هدف بومی‌سازی مدل‌های رقابتی بین‌المللی در ایران طراحی شد و تمرکز اصلی آن بر هوش مصنوعی و بینایی ماشین بوده است. این رویداد کاملاً رایگان است و علاوه بر رقابت اصلی، برنامه‌های آموزشی متنوعی از جمله دوره‌های مقدماتی پایتون، آموزش پیشرفته بینایی ماشین و مدرسه تابستانی برای نوجوانان زیر ۱۶ سال برگزار می‌کنیم.»

رویداد فیس‌‌ کاپ امسال با برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه جانبی، پنل‌های تخصصی درباره آینده هوش مصنوعی، کارگاه‌های مهارتی برای ورود به بازار کار و فرصت‌های شبکه‌سازی B2B و B2C همراه است. سال گذشته، فیس‌کاپ با بیش از ۵۰۰ بازدیدکننده حضوری، ۸۰ تیم شرکت‌کننده و بیش از ۱۲ هزار بازدید آنلاین از وب‌سایت خود، رکوردی قابل‌توجه به‌جا گذاشت.