نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو درخصوص روند واردات خودرو گفت: طرحی که برای واردات خودرو از ابتدا نوشته شده بود تعداد قابل توجهی وزنههای محدودکننده به پای آن بسته شده بود. یک سری فراخوان ها در فضای مجازی زمانی که صحبت از بلوکه شدن پولها برای واردات شد توانست جریانسازی کند و اعتماد مصرفکنندگان را جذب کند.
فرزانه افزود: بخش قابل توجهی از مصرفکنندگان خودرو طی این سالها به سرمایهگذار تبدیل شدهاند و طی اردیبهشت تا الان که بازار خودرو با کاهش و ریزش مواجه بوده یک تعدادی از بازار خارج شدهاند، چون نمیتوانند نوسانگیری گذشته را داشته باشند. این افراد فعال بازار خودرو نیستند اینها صرفا مردمی هستند که به اجبار بخشی از سرمایهشان را برای این که ارزشش را از دست ندهد وارد بازار خودرو کردهاند.
وی ادامه داد: در بحث واردات خودرو اتفاقاتی که تا الان رخ داده بیشتر شبیه خبردرمانی است. نمونه مشابه آن هم در سالهای گذشته برجام بود که در زمانهای مختلف درباره آن صحبت میشد و از یک جایی به بعد بازار سرمایه و مردم عکسالعملشان را نسبت به اخبار برجام از دست دادند و اصطلاحا می گفتند اخبار برجام «پیشخور» شده و الان هم برای اخبار واردات همین اتفاق افتاده است.
این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: واردات خودرو قطعا محدود خواهد بود و عملا واردات 100 هزار دستگاه تا پایان سال محال است، اما با توجه به انتقاداتی که مردم دارند و هم در راستای آرام کردن جو بازار، واردات انجام خواهد شد. با سیاستگذاریهای کلانی که در بخش صنعت در حال رخ دادن است، سبد قابل توجه واردات به خودروهای چینی اختصاص داده خواهد شد و بخش بعدی با توجه به صحبتهای وزیر صمت به خودروهای برقی و یک مقدار محدود هم در انتها به خودروهای وارداتی آسیایی و اروپایی میرسد.
فرزانه تصریح کرد: پاشنه آشیل واردات خودرو عملا ارز است و ما در کشور شاهد یک تشنگی ارزی هستیم. گفته میشود که مردم 60 تا 100 میلیارد دلار ارز در خانه دارند و میتوانند خودشان خودرو وارد کنند. این درحالی است که خروج ارز از خانهها و تزریقاش به خارج از کشور میتواند بازار را با تنش و افزایش قیمت مواجه کند، بنابراین واردات خودرو با ارز موجود در خانهها شدنی نیست.
وی گفت: حتی اگر تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو وارد شود با توجه به تشنگی بازار، امکان ندارد جوابگو باشد، هرچند شاید به دلیل تورم زیاد و شرایط سخت اقتصادی نسبت به قبل مشتری و مصرف کننده نداشته باشیم. این واردات دیگر مانند وارداتی که چند سال قبل انجام میشد و حالت مشخصی داشت، نخواهد بود.
این فعال بازار خودرو با بیان این که مخالف واردات خودرو نیستم، گفت: وقتی تشنگی ارزی و فشار اقتصادی را داخل کشور مشاهده میکنیم میبینیم که یک سری اقلام حیاتی مانند دارو در اولویت تخصیص ارز هستند. اگر مقاومتی از سوی حاکمیت صورت میگیرد که هر فرد با سرمایه خودش خودرو وارد نکند میتواند به این موضوع برگردد که بانک مرکزی بازار ارز را به صورت دستوری نگه داشته است و بازار خودرو را هم شورای رقابت و وزارت صمت با خبر قیمتاش را دستوری کنترل کردند و پایین آوردهاند و خروج ارز مردم از خانهها باعث بهمریختگی این بازارها میشود. بنابراین به نظرم نگاه سیاست گذار کنترل بیشتر روی بازار برای جلوگیری از خروج ارز است.
فرزانه تاکید کرد: تا منبع ارزی برای واردات خودرو مشخص نشود هیچ اتفاق مثبتی برای بازار رخ نخواهد داد.
این کارشناس حوزه خودرو در پایان گفت: اگر واردات خودرو حتی در تعداد محدود اتفاق نیفتد، در شش ماهه دوم سال این فنر قیمتی که فعلا آن را جمع کردهاند، درخواهد رفت.
اقتصادآنلاین
جفری هینتون، دانشمند کامپیوتر و برنده جایزه نوبل، بار دیگر بر هشدارهای خود درباره تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار و نقش شرکتهای پیشرو در این زمینه تأکید کرد.
بیتکوین این روزها دیگر یک دارایی سفتهبازی نیست، بلکه در تقاطع اقتصاد کلان و جریانهای مالی اصلی جهان قرار گرفته است.
قیمت اتریوم در آستانه اصلاحی عمیقتر قرار گرفته و تحلیلها نشان میدهند که احتمال افت تا محدوده ۲،۸۷۰ دلار وجود دارد. در حالی که اتریوم طی ۳۰ روز گذشته بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده و به محدوده ۳،۴۹۰ دلار رسیده، نشانههای نزولی در نمودارها بهوضوح تقویت شدهاند.
هوش مصنوعی امروز دیگر یک آرمان خیالی در آینده نیست؛ واقعیتی است که در حوزههای مختلف تحولی اساسی ایجاد کرده است. با این حال، این فناوری چالشهای تازهای را در حوزه امنیت سایبری و حفاظت از دادههای شخصی بههمراه دارد.