نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
موسسه وود مکنزیدر تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: کربن زدایی صنعت آهن و فولاد جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی نیازمند سرمایه گذاری ۱٫۴ تریلیون دلاری است. این موسسه تغییر در تمام زنجیره را لازمه کربن زدایی در صنعت فولاد دانست و آن را یک چالش فوری و فرصتی بزرگ عنوان می کند. در این گزارش به نیاز تولید سالانه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن فولاد برای پاسخ به تقاضای جهانی این محصول تا سال ۲۰۵۰ میلادی اشاره شده است و اینکه این زنجیره از استخراج سنگ آهن تا تولید فولاد در حال حاضر تولید بالای کربن را به همراه دارد. صنعت آهن و فولاد جهان سالانه ۳٫۴ میلیارد تن کربن تولید می کنند که حدود ۷ درصد از آلایندگی کربنی جهان را تشکیل می دهد که برای تحقق اهداف کربن زدایی باید ۹۰ درصد از میزان فعلی کاسته شود. تحلیلگران موسسه تحقیقاتی وود مکنزی بر این باورند که برای کربن زدایی در صنعت فولاد نیاز به تغییر در هر بخش از این زنجیره از معدنکاری تا مصرف است. این امر فرصت های سرمایه گذاری را برای فعالان این صنعت به منظور همکاری برای رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی فراهم کرده است.
احیای مستقیم با استفاده از هیدروژن این محققان اعلام کردند برای حذف کربن از زیرساخت های موجود فولادسازی نیاز به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است تا به عنوان مثال بتوان واحدهای احیا مستقیم جدید با استفاده از هیدروژن را احداث کرد. این امر مستلزم ایفای نقش فعال فولادسازان برای حذف کربن از فرایند معدنکاری در معادن عیاربالا و ایجاد ظرفیت گندله سازی سبز برای تامین خوراک فولادسازی سبز است. برای رسیدن به این هدف ، نیاز به تامین پنج برابری گندله سبز است (معادل ۷۵۰ میلیون تن) که به معنای سرمایه گذاری ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیارد دلاری است. همچنین برای رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی در صنعت فولاد باید حداقل سه چهارم این صنعت از فناوری های کم کربن استفاده کنند که نیازمند تجاری سازی و جذب فناوری های جدید است. تغییر به سمت انرژی های پاک نیاز به ۲ هزار گیگاوات ظرفیت اختصاصی تولید انرژی های تجدیدپذیردارد که معادل دو سوم از ظرفیت فعلی تولید جهانی انرژی های تجدیدپذیر است. با این وجود، حرکت به سمت کربن صفر مستلزم اقدام مشترک جهانی و رویکرد واحد در زنجیره ارزش است تا از این طریق بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.
با بهبود معاملات و افزایش نقدشوندگی بورس،نگاهها به بازگشایی سهام عدالت و تصمیم شورای عالی بورس معطوف شده است.