نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پیام خلیج فارس؛ سوار شدن بر موج بدبینانه و عدم حصول توافق پیش از آنکه در واقعیت نشانهای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم خطی است که دشمنان طراحی کردهاند و فرصتطلبان و سودجویان با این حربه درصدد رسیدن به اغراض خود با این ترفند هستند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، درآمدهای ارزی همواره یکی از مهمترین عوامل در به تعادل رسیدن بازار ارز بوده است. بر اساس گزارشهای بانک مرکزی، آزاد شدن و بازگشت منابع ارزی که تاکنون بواسطه تحریم ها در برخی کشورها بلوکه و غیرقابل انتقال به کشور بوده است، میتواند نوسانات بازار ارز را رفع و ثبات نسبی ایجاد کند.
مذاکرات ایران با کشورهای طرف برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در وین در حال انجام است که در صورتی که این مذاکرات به موفقیت برسد به صورت قطعی برخی تحریمها رفع خواهد شد و در زمینه اقتصادی شاهد گشایشهای جدیدی خواهیم بود.
برخی کارشناسان معتقدند نوسانات اخیر بازار ارز بیشتر از آنکه تحت تاثیر عوامل بنیادین اقتصادی و عرضه و تقاضا باشد متاثر از جو روانی و اخبار منفی عدم موفقیت مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی است، اما در پس انتشار چنین اخباری، چه هدفی مستتر و پنهان است؟
در پاسخ به این سوال باید به یک اصل کلی اشاره کرد که دلالان و سفته بازان با هدف کسب منفعت و دشمنان با هدف تضعیف اقتصادی ایران، سود خود را در انتشار اخبار جعلی عدم چشمانداز روشن مذاکرات میبینند، متاسفانه در این میان برخی از شهروندان نیز تحت تاثیر این اخبار، متقاضی خرید ارز شده و برخی فعالان اقتصادی نیز از عرضه ارز خود به بازار خودداری میکنند که در نتیجه، افزایش تقاضا و عدم عرضه رخ داده و هیجان و نوسان در بازار ارز ایجاد میشود و تعادل بازار از دست می رود.
سوار شدن بر موج بدبینانه و عدم حصول توافق پیش از آنکه در واقعیت نشانهای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم خطی است که دشمنان طراحی کردهاند و فرصتطلبان و سودجویان با این حربه درصدد رسیدن به اغراض خود با این ترفند هستند.
با نگاهی اجمالی به فراز و فرود قیمتهای ارز در آستانه مذاکرات در سالهای گذشته، به صورت روشن میتوان دریافت که عمده نوسانات با مدیریت بازار ساز ارز که بانک مرکزی است خنثی و نرخ ارز از حباب قیمتی تخلیه شده است.
از جمله اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در شرایط کنونی، بازنگری در نحوه تخصیص ارز به مصارف خدماتی ۲۵ گانه و حذف ارز سهمیهای با کارت ملی است. همچنین عرضه ارز در سامانه نیما و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز ابزار قدرتمندی برای بانک مرکزی بوده است که نوسانات ارز را مدیریت کند و نتیجه آن ثبات نسبی در بازار بوده است.
در همین زمینه در هفتههای گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که بازگشت ارزهای صادراتی شتاب گرفته است و مبادلات تجاری ایران از ابتدای سال تا پایان آبان ماه از مرز ۶۳.۱ میلیارد دلار عبور کرده است که این امر نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.
بر اساس همین گزارش، ۱۸.۱ میلیارد دلار ارز نیز در سامانه نیما در هشت ماهه امسال به فروش رفته که مبین رشد ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد، ضمن آنکه اخبار حاکی از روند افزایشی عرضه ارز در سامانه نیما است بر این اساس به احتمال زیاد میتوان پیشبینی کرد نرخ ارز در ماههای پایانی سال به دلیل تقویت عرضه نرخ آن کاهش بیابد.
آنچه اشاره شد بر مبنای گزارشهای رسمی بانک مرکزی است؛ پیشبینی بر مبنای واقعیتهای اقتصادی به صورت قطعی به واقعیت نزدیکتر خواهد بود تا گمانهزنی بر اساس شایعات فاقد منبعی که منفعت خویش را در انتشار اخبار منفی میبینند.
باید منتظر ماند و دید آیا این بار نیز سیاستگذار پولی با اجرای دیگر سیاستهای پولی و ارزی روند متعادل ارز را هموار خواهد کرد؟
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.
با بهبود معاملات و افزایش نقدشوندگی بورس،نگاهها به بازگشایی سهام عدالت و تصمیم شورای عالی بورس معطوف شده است.