نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: در دولت سیزدهم صندوق ضمانت صادرات، امور نمایشگاهها و شورای عالی صادرات به سازمان توسعه تجارت واگذار شد. نهادها و حوزههایی که جدایی آنها از سازمان توسعه تجارت، مشکلاتی را در عرصه صادرات ایجاد کرده بود اما به رغم همه تلاشهای صورت گرفته برای تسهیل صادرات، هنوز سایر دستگاهها همکاری لازم و کافی را با سازمان توسعه تجارت نداشته و این عدم همکاری، مانع به ثمر نشستن تلاشها بوده است.
وی، مساله بعدی صادرکنندگان را عدم ثبات در تصمیمات و سیاستها دانست و گفت که این بیثباتی در تصمیمات مانع از آن شده است که صادرکنندگان دستکم بتوانند برای شش ماه آینده خود برنامهریزی کنند.
لاهوتی در ادامه افزود: ما امیدوار بودیم که تصمیمات خلقالساعه در این دولت کاهش پیدا کند اما در ابتدای سال با وضع عوارض صادراتی بر زنجیره فولاد مواجه شدیم و پس از سه ماه این عوارض لغو شد. در حالی که به صادرات باید به عنوان یک فرآیند نگریسته شود؛ اینکه ابتدا مسیر مسدود شود و سپس سیاستگذاران پی به اشتباه خود ببرند و مسیر را بازکنند، راه به جایی نخواهیم برد.
ضرورت توجه به هشدارها و پیشنهادات بخش خصوصی
موضوع دیگری که لاهوتی برآن دست گذاشت، ضرورت توجه به هشدارها و پیشنهادات بخش خصوصی بود. وی در این خصوص گفت:برای مثال، موضوع تغییر نرخ ارز در محاسبات گمرکی در دی ماه توسط اتاق تهران مطرح شد و مقرر شد که پیش از آن تعرفهها تعدیل شود. اما مشاهده کردیم که در ماههای گذشته به این درخواست توجهی نشد و حالا دولت با تدوین لایحهای درصدد حل این مساله برآمده است. بنابراین در شرایطی که مشخص نیست، ماندگاری سیاستها تا چه زمانی است، صادرکنندگان چگونه میتوانند به تجارت بپردازند؟
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران سپس به مساله نرخگذاری کالاهای صادراتی غیر بورسی اشاره کرد و گفت که تا زمانی که چند نرخی بودن ارز حل نشود، مساله نرخگذاری این کالاها نیز برطرف نخواهد شد.
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.
با بهبود معاملات و افزایش نقدشوندگی بورس،نگاهها به بازگشایی سهام عدالت و تصمیم شورای عالی بورس معطوف شده است.