نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مطالبی را مطرح کرده که به شرح زیر است:
ده روز قبل از ابلاغ این دستورالعمل نامه نوشتم به وزیر وقت(دکتر شریعتمداری) مبنی بر اینکه با ابلاغ دستورالعملی که در حال تدوین است رانت سنگینی توزیع میشود و تقاضا کردم که جلوی ابلاغ آن را بگیرند و جلسه بگذارند تا توضیح دهیم و به راهکار منطقی برسیم که متأسفانه توجه نکردند و دستورالعمل ابلاغ شد.
دستورالعملی که منجر به توزیع رانت ۵ هزار میلیارد تومانی در ۵۰ روز شد
طی ۵۰ روز به نرخ آنروز ۵ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شد و با پیگیری زیاد در ۲۰ شهریور(۵۰ روز بعد) دستورالعمل لغو و نوشتند از همه خریداران طی این مدت مابهالتفاوت دریافت کنید؛ خریداران هم به دیوان عدالت شکایت کردند و رأی گرفتند که از معاملات قطعی نمیتوان علیالحساب گرفت.
در مورد الکترود گرافیتی نیز وزارتخانه قیمت ابلاغ کرد و نوشت بیشتر از این مبلغ خریداری نشود و فروشنده باید مصرف ۲/۱ کیلو بر تن را هم گارانتی کند! امروز تعدادی از شرکتهای فولادی بهدلیل عبور از قیمت ابلاغی و نرخ مصرف درگیر دستگاههای نظارتی هستند.
شبکههای خارجی درصدد القای وجود فساد در تمام ساختار نظام هستند
این مقدمه را نوشتم که بگویم اگرچه به استناد گزارش هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در زمینه قرارداد با نیروهای غیر مربوط و پرداختهای غیر موجه و قراردادهای مشاورهای و … تخلفاتی صورت گرفته که قطعاً در مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد اما رقم ۹۲ هزار میلیارد تومان آنقدر سنگین است که متأسفانه مستمسکی شد برای شبکههای خارجی مثل بی.بی.سی و ایراناینترنشنال که با ساعتها کار خبری و تشکیل میزگرد، القا کنند که فساد در تمام ساختار نظام است و به تخریب صدر تا ذیل بپردازند در حالی که طبق گزارش ۵۷ هزار میلیارد تومان از ۹۲ هزار میلیارد تومان رانت توزیعی در اثر ارزانفروشی بوده است.
حال اگر قیمت فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس بر اساس دستورالعملهای ابلاغی بوده، مقصر کیست؟ آنکه با ابلاغ دستورالعمل به بورس قیمت پایه را پایینتر از بازار تعیین میکند و سقف رقابت را روی ۳ درصد میبندد یا فروشنده؟
تا دست از قیمتگذاری دستوری برندارند، توزیع رانت ادامه خواهد داشت
نتیجه این بیتدبیری میشود که خودروساز و سایر صنایع مشابه مازاد بر نیاز ورق میخرند و در بازار میفروشند و سود فولادساز به جیب آنان میرود؛ مادامی که ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت دست از قیمتگذاری دستوری برندارند و اجازه ندهند قیمت کالا در فرآیند سالم عرضه و تقاضا در بورس تعیین گردد توزیع رانت ادامه خواهد داشت.
بازار سهام در دومین روز متوالی اصلاح، با افت همزمان شاخصهای اصلی و تداوم خروج پول حقیقی مواجه شد. شاخص کل بورس از محدوده سقفهای تاریخی عقبنشینی کرد و شاخص هموزن نیز کاهش بیشتری را به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان میدهد فشار فروش تنها به نمادهای بزرگ محدود نبوده است. در همین حال، ورود قابل توجه نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت از تغییر رفتار بخشی از سرمایهگذاران و افزایش احتیاط پس از رشد پرشتاب هفتههای گذشته حکایت دارد.
بورس تهران معاملات امروز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ را در فضایی منفی و تحت تأثیر افزایش عرضهها دنبال کرد؛ بهطوریکه اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده منفی قرار گرفتند و شاخصهای اصلی بازار نیز عقبنشینی کردند.
بازار سرمایه امروز با برتری محسوس تقاضا آغاز شد؛ جایی که رشد چشمگیر شاخصها و فاصله معنادار میان صفهای خرید و فروش، از بازگشت خوشبینی به تالار شیشهای حکایت دارد.
با بهبود معاملات و افزایش نقدشوندگی بورس،نگاهها به بازگشایی سهام عدالت و تصمیم شورای عالی بورس معطوف شده است.