نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، قرعهکشی خرید خودرو در ایران با ثبتنام حدود ۳ میلیون نفر به پایان رسید و برندگان این طرح روز سهشنبه معرفی خواهند شد. این قرعهکشی که برای خرید ۱۲۰ هزار خودرو انجام میشود، نشاندهنده بحرانهای اقتصادی داخلی است که منجر به توزیع ناعادلانه رانت میشود. بسیاری از برندگان از میان مادران دارای دو فرزند و مالکان خودروهای فرسوده انتخاب میشوند، اما بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان در این طرح بازنده خواهند بود. بهرغم تلاشهایی برای کنترل قیمتها، نتایج این قرعهکشی نشاندهنده مشکلات ساختاری در صنعت خودروی ایران است که نیاز به اصلاحات اساسی دارد.
روز گذشته ثبتنام اولیه برای قرعهکشی خرید خودرو به پایان رسید و آمارها نشان میدهد که حدود ۳ میلیون نفر برای شرکت در این طرح ثبتنام کردهاند. این قرعهکشی که برای خرید حدود ۱۲۰ هزار خودرو انجام میشود، یکی از نادرترین رویدادهای اقتصادی در سطح جهان است که علت آن را نه تنها در تحریمهای خارجی، بلکه در سیاستهای اقتصادی داخلی نیز میتوان یافت.
سیاست سرکوب قیمت خودرو در کارخانه به بهانه حمایت از مصرفکننده، تاکنون نتیجهای جز ضرر برای مصرفکنندگان به همراه نداشته است. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به رانت چندصد میلیونی برای هر خودرو منجر شده و دولت را مجبور به برگزاری قرعهکشی کرده است. این قرعهکشی به نوعی تلاش برای توزیع عادلانه رانت میان مردم است، اما در واقع منجر به تبعیض و نارضایتی شده است.
بر اساس گزارشها، حدود ۱۱۵ هزار نفر در این قرعهکشی برنده میشوند که شامل مادران دارای دو فرزند و مالکان خودروهای فرسوده هستند. این افراد به دلیل قوانین حمایت از خانواده و نوسازی خودروهای فرسوده از شانس بیشتری برخوردارند، در حالی که تنها ۳۰ درصد از متقاضیان عادی قادر به خرید خودرو خواهند بود. بهعلاوه، بانکها و خودروسازان نیز به عنوان برندگان دیگر این لاتاری به شمار میروند. بانکها با جذب منابع مالی از حسابهای وکالتی و خودروسازان با دسترسی به منابع مالی برای ادامه تولید، از این قرعهکشی سود میبرند.
با این حال، این قرعهکشی نشاندهنده بحرانهای عمیقتری در اقتصاد ایران است. همه مردم ایران در سطحی کلان بازنده این لاتاری هستند، زیرا با سیاستهای فعلی، امکان دسترسی به خودروهای استاندارد و با قیمت مناسب وجود ندارد. قیمتگذاری دستوری منجر به کاهش درآمد خودروسازان و افت کیفیت محصولات شده و توانایی آنها برای بازپرداخت تعهدات و سرمایهگذاری برای رشد تولید را کاهش داده است.
برای عبور از این وضعیت، نیاز به اصلاحات اساسی در سیاستهای اقتصادی و خودروسازی ایران است. تجربه چین نشان میدهد که جذب مشارکت شرکتهای خارجی، تولید مشترک و حذف قیمتگذاری دستوری میتواند به بهبود وضعیت کمک کند. همچنین، افزایش مراودات تجاری با کشورهای منطقه و استفاده از نیروی کار و انرژی ارزان میتواند به ایران کمک کند تا به یک هاب صادراتی برای شرکتهای خودروساز جهانی تبدیل شود.
آیا شب یلدای امسال دولت سهام عدالت یلدایی واریز می کند؟ یا این خبر شایعه ای در فضای مجازی است؟
ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ رسماً آغاز میشود. شرکت سایپا به مناسبت فرارسیدن شب یلدا، طرح جدید پیش فروش خودروهای اطلس و ساینا را از روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۰ صبح به صورت اینترنتی فعال خواهد کرد.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ کالابرگ دهکهای چهارم تا هفتم از شنبه خبر داد.
قیمت فروش دلار اسکناس در تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا امروز پنجشنبه 27 آذرماه با افزایش بیش از 2 هزار تومانی به 109 هزار و 722 تومان رسید و همزمان سایر ارزهای اصلی از جمله یورو و درهم امارات نیز در هر دو تالار معاملاتی روندی صعودی را ثبت کردند.