نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت که سال گذشته بیش از نیاز بازار خودرو تولید شده است، اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار همچنان عامل تقاضای کاذب و سودآوری برای خریداران است. وی اشاره کرد که خودروهایی که اختلاف قیمت کمتری با بازار دارند، تقاضای کمتری هم دارند و برخی از خودروسازان به دلیل نبود مشتری به فروش قسطی روی آوردهاند.
عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، با اشاره به مشکلات بازار خودرو در ایران اعلام کرد که نیاز سالانه کشور به خودرو بین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. این در حالی است که سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است، اما به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تقاضاهای کاذب همچنان وجود دارد. این مسئله منجر به افزایش تقاضا برای برخی خودروها شده، در حالی که دیگر محصولات که اختلاف قیمتی با کارخانه ندارند، با کمبود مشتری روبهرو هستند.
به گفته عظیمی، بسیاری از خریداران خودرو به دنبال سود حاصل از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار هستند و این موضوع به ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو دامن زده است. او خاطرنشان کرد که برخی خودروها در بازار هیچ اختلاف قیمتی با کارخانه ندارند، اما با این حال فروشندگان آنها حتی به فروش قسطی روی آوردهاند و با تبلیغات گسترده در سطح شهر تلاش میکنند تا مشتری پیدا کنند، اما باز هم موفق به فروش نمیشوند. این امر نشان میدهد که سودجویی از اختلاف قیمت، عامل اصلی تقاضای برخی محصولات است.
عظیمی تأکید کرد که دلیل اصلی بالا بودن تقاضا برای محصولات ایرانخودرو، اختلاف قابل توجه قیمت کارخانه و بازار است. به گفته وی، این اختلاف قیمت برای محصولات ایرانخودرو به طور میانگین ۳۶ درصد است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۶۰ درصد بوده است. در مقایسه با دیگر خودروسازان، اختلاف قیمت برای محصولات سایپا ۲۵ درصد، گروه بهمنموتور ۱۷ درصد، کرمانموتور ۱۴ درصد و مدیرانخودرو تنها ۷ درصد است. در سایر خودروسازان، این اختلاف تنها یک درصد است، زیرا قیمتگذاری بر اساس نرخ مواد اولیه و قطعات انجام میشود.
یکی از نکات جالبی که عظیمی به آن اشاره کرد، تعداد زیاد متقاضیان ثبتنام برای محصولات ایرانخودرو است. او اعلام کرد که برای ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو از ظرفیت ثبتنام، بالغ بر ۳.۵ میلیون نفر اقدام به ثبتنام کردهاند. این در حالی است که برخی خودروسازان دیگر حتی با فروش قسطی هم نمیتوانند مشتری جذب کنند. این تفاوت بزرگ نشان میدهد که بسیاری از خریداران به دنبال کسب سود از اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار هستند و این امر باعث محدود شدن دسترسی مصرفکنندگان واقعی به خودرو شده و نارضایتیهایی را در بین آنها ایجاد کرده است.
عظیمی تأکید کرد که برای کنترل این وضعیت و کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو، باید اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار به حداقل برسد. وی افزود که تنها در این صورت میتوان بازار خودرو را از نوسانات قیمت رها کرد و به تقاضای واقعی پاسخ داد. همچنین، با کاهش این اختلاف، دسترسی مصرفکنندگان واقعی به خودرو افزایش مییابد و نارضایتیهای کنونی برطرف خواهد شد.
با وجود اینکه سال گذشته تولید خودرو در کشور به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید، اما بازار خودرو همچنان با مشکلات عدیدهای روبهرو است. تولید بیشتر از نیاز جامعه باعث شده که برخی محصولات به فروش نرسند و تقاضا تنها بر خودروهایی متمرکز شود که اختلاف قیمت زیادی با بازار دارند. این وضعیت باعث شده تا برخی فروشندگان به فروش قسطی روی آورند، اما با این حال موفق به جذب مشتری نشدهاند.
مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزشافزوده رو به پایان است و مؤدیان برای ثبت اطلاعات خود فرصت محدودی دارند.
سازمان هواشناسی اعلامکرد: امروز (سهشنبه) در نیمه شرقی کشور به ویژه شرق و شمال شرق کاهش نسبی دما رخ خواهد داد و پس از آن تا پایان هفته روند افزایشی خواهد داشت.
بازار مسکن همچنان در روند رکودی قرار دارد و بسیاری از واحدهای عرضهشده هنوز فروش نرفتهاند؛ قیمتهای بالا و موقعیت نامناسب برخی املاک، خریداران مصرفی را برای ورود به معاملات، ترغیب نمیکند. منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن گفته است که مراجعه متقاضیان خرید و فروش مسکن به دفاتر مشاوران املاک اندکی افزایش یافته اما فروشندگان نیز همچنان مردد هستند و اقدامی جدی برای فروش ملک خود نکردهاند. او معتقد است که تعداد فایلهای موثر، مناسب و قابل اعتماد ملکی در مناطق مختلف، اندک است.
متیو هایلند، تحلیلگر شناختهشده بازار رمزارزها، اعلام کرد که عقبماندن رشد بیتکوین (BTC) نسبت به طلا و بازار سهام آمریکا موضوعی غیرعادی نیست. او یادآور شد که در چرخههای پیشین نیز بیتکوین معمولاً با تأخیر زمانی نسبت به این داراییها روند صعودی خود را آغاز کرده است.