امیر حسین کاکایی مطرح کرد:

کسب و کارهای نوین خودرویی در دوربرگردان سیاست های دولت

 چند سالی است که کشورهای توسعه یافته به صنعت خودرو ورود کرده اند و اثر گذاری انها در ارتقای این صنعت به خوبی نمایان است در واقع تردیدی نیست که حضور این نوع کسب و کارها برای توسعه اقتصادی به ویژه صنایع خودرویی اجتناب ناپذیر است اما این موضوع در ایران به دلیل سیاست های بی ثبات دولت باعث شده تا سرمایه گذاران نگران از اینده کسب و کار خود تمایلی برای حضور تمام قد در این مسیر نداشته باشند به گونه ایکه تنها شاهد اخبار و طرح های جسته گریخته ای هستیم که از سوی دو خودروسازبزرگ دولتی رقم می خورد.
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس ،در این رابطه امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار«پیام خلیح فارس » گفت: سیاست گذارانی که از حمایت تولید دانش بنیان و توسعه کسب و کار نوین دم میزنند در حوزه خودرو به جای کمک کردن به دو خودروساز بزرگ کشور آن ها را زمین زدند و با این حرکت عملا آنها را به بزرگترین شرکت های زیان ده تبدیل کرده اند
وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص کسب و کارهای نوین می توان گفت سرمایه ای وجود ندارد بلکه سرمایه دارانی هستند که علی رغم تمایل به دلیل ترس از سیاست های بی ثبات دولت که در قالب بخشنامه های جزیره ای نمود پیدا می کند عطای سرمایه گذاری را به لقای آن بخشیده اند. نوآوری در شرکت های خودروسازی مغفول مانده است. کاکایی در ادامه اظهار داشت: فضای کسب و کار در صنعت خودرو درهمه جای دنیا در حال تحول است همچنین نوآوری در مدل های کسب و کار بسیار زیاد است به عنوان مثال فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش با استفاده از پلتفرم های دیجیتال که نیازمند سرمایه گذاری سنگین است و بخش خصوصی می تواند در دولت توسعه گرا پیش قدم برای سرمایه گذاری شود نه دولت مساوات طلب .
یا به عنوان مثال دیگری خودروهای متصل که در تمان دنیا به اینترنت و سامانه های مختلف متصل هستند از نظر تئوریک سود آور است و حداقل ۳۰ تا ۴۰ هزارمیلیارد تومان در سال فروش آن منافع به همراه دارد، اما این نوع سرمایه گذاری ها نیازبه همکاری ملی و نهادهای مختلف دارد به عبارتی می توان گفت علی رغم پتانسیل بالای سودآوری اما در صنعت خودرو نیازمند زیست بوم همکاری هستیم چراکه دولت و مجلس نیز به صنعت خودرو نگاه خاص دارد .
این کارشناس صنعت خودروافزود: در چند سال اخیر که رانت خوای افزایش یافته درصد عمده شبکه دلالی را جذب کرده و پول از بخش سفید اقتصاد به بخش خاکستری و سیاه رفته و این اقتصاد سیاه به جای تولید خودروهای باکیفیت ما را به سمت واردات خودروهای دست دوم میبرد. به گفته ی کاکایی صنعت خودرو و کسب و کارهای مرتبط با خودرو پتانسیل های بالایی برای متحول شدن دارند اما نیازمند فاکتورهایی همچون سرمایه گذاری ، ثبات رویه و زمان مناسب است تا به سودآوری برسد اما متاسفانه با اقدام اخیردولت و مجلس که واردات خودروهای دست دوم را آزاد کرده و همچنین قیمت گذاری دستوری غلط سبب شده این تحول مغفول بماند.
وی افزود: در شرایطی که سرمایه گذاری به عنوان یکی از فاکتورهای مهم ناقص بماند و زمان طولانی را طی کند در نتیجه هزینه ها بالاتر می رود و اصطلاحا بچه مرده به دنیا می آید چراکه بقیه دنیا دست روی دست نگذاشته اند تا ببینند برای ما چه اتفاقی می افتد و در حال توسعه فناوری و کسب و کار های نوین هستند، چیزی که در ۵ سال اخیر بارها و بارها اتفاق افتاده است . با این نوع کارآمدی ها و بی ثباتی ها در اقتصاد در تمامی حوزه ها جلوی بهره برداری و پیشرفت عامه مردم گرفته می شود و در نهایت سبب می شود تا اعتقاد و باور مردم بر این باشد که تولید خودوری داخلی باید تعطیل شود و خودرو با کیفیت وارد شود.
به گفته ی کاکایی خودروسازان بزرگ دنیا چندین میلیارد دلار برای توسعه خودروهای برقی وتوسعه و کسب و کار های نوین هزینه میکنند این در حالیست که هنوز بستر این توسعه ها در کشور ما فراهم نشده است.
کاکایی
.
.
.
.
.