نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، بررسی تحولات بازار خودرو از نیمه شهریورماه تا روز گذشته نشان میدهد که با وجود افزایش محسوس نرخ دلار و شکلگیری موج تورمی جدید در بازار خودرو، بهای دلاری خودروهای داخلی تقریباً ثابت مانده است. در مقابل، قیمت دلاری خودروهای مونتاژی رشد اندکی را تجربه کردهاند.
بر اساس محاسبات انجامشده با نرخ دلار ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۵ شهریور و ۱۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان در روز گذشته، میانگین بهای دلاری خودروهای داخلی حدود ۱۳۰ دلار (۰.۶ درصد) کاهش یافته، اما خودروهای مونتاژی افزایش متوسط ۴۸۷ دلاری (۲.۱ درصد) را تجربه کردهاند.
این نتایج نشان میدهد که قیمت خودروهای داخلی تقریباً همگام با نرخ ارز حرکت کردهاند و برخلاف سالهای گذشته، دیگر از نوسانات دلار عقب نماندهاند.
در بازه سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳، قیمت خودرو بهطور متوسط ۱۸۴۸ درصد افزایش یافت؛ در حالی که نرخ دلار ۱۴۵۲ درصد رشد کرده بود، به این معنا که خودرو نسبت به ارز «اضافهپرش قیمتی» داشت. اما از میانه سال گذشته تا تابستان امسال، این رابطه تغییر کرد و حتی برای مدتی، رشد دلار تأثیری بر قیمت خودرو نداشت. اکنون، روند جدید نشان میدهد که بازار خودرو دوباره به مسیر همجهت با بازار ارز بازگشته است؛ بدون پرشهای شدید قیمتی و بدون عقبماندگی.
بررسیهای دنیای اقتصاد در مورد ۶ خودروی داخلی و ۴ خودروی مونتاژی پرتقاضا نشان میدهد:
در میان مونتاژیها، فیدلیتی پرایم هفتنفره بیشترین افزایش را داشته است؛ از ۲۱٬۵۰۵ دلار به ۲۳٬۲۹۷ دلار، معادل رشد ۱۷۹۲ دلاری (۷.۷ درصد).در مقابل، جک J4 با افت ۱۰۵ دلاری (۱ درصد) تنها خودروی مونتاژی کاهشی بوده است.
نتایج این بررسیها نشان میدهد که بهای دلاری بسیاری از خودروهای داخلی به محدوده ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار رسیده است؛ محدودهای که در بازارهای جهانی به خودروهای اقتصادی اختصاص دارد، اما تفاوت چشمگیری در کیفیت، فناوری و ایمنی میان محصولات ایرانی و جهانی دیده میشود.
در بازار هند، خودروهایی مانند ماروتی آلتو K10 یا تاتا تیآگو با قیمتی بین ۶ تا ۱۱ هزار دلار عرضه میشوند و از بهرهوری سوخت بالا و استاندارد ایمنی مطلوب برخوردارند.
در چین نیز خودروهای برقی ارزانقیمت مانند وولینگ مینی EV با قیمتی حدود ۵ تا ۸ هزار دلار پرفروشترین مدلهای جهاناند و نسخههای جدیدتری چون BYD Seagull با قیمت ۱۱ تا ۱۳ هزار دلار و برد حرکتی ۴۰۰ کیلومتر، نماد نسل تازه خودروهای اقتصادی محسوب میشوند.
در اروپا و آمریکا اما دیگر نمیتوان خودروی جدیدی با قیمت ۱۲ هزار دلار یافت؛ داچیا اسپرینگ و فیات پاندا در اروپا بین ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار قیمت دارند و در آمریکا، ارزانترین مدلها مانند نیسان ورسا از ۱۶ هزار دلار آغاز میشوند.
مقایسه این دادهها نشان میدهد که در حالیکه قیمت دلاری خودروهای ایرانی به محدوده خودروهای اقتصادی جهان رسیده است، سطح کیفیت و فناوری آنها با نمونههای مشابه فاصله زیادی دارد.
به بیان دیگر، مصرفکننده ایرانی برای خودرویی با سطح فنی پایینتر، قیمتی میپردازد که در بازارهای جهانی معادل محصولات ایمنتر و باکیفیتتر است.بخش بزرگی از این شکاف قیمتی ناشی از هزینههای غیرتولیدی، انحصار بازار و محدودیت واردات است، نه بهبود کیفیت یا فناوری تولید.
قیمت هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی، تحت تاثیر پیشبینیها برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، افزایش ملایمی یافت، در حالی که نقره به رکورد بالایی صعود کرد.
امروز بازار ارزهای دیجیتال با روندی صعودی همراه بود و برخی رمزارزها افزایش قیمت را تجربه کردند.
با نزدیک شدن به اجرای کامل الزامات سامانه مؤدیان، سازمان امور مالیاتی نسبت به پیامدهای بیتوجهی به صورتحساب الکترونیکی هشدار داد؛ هشداری که نشان میدهد از دیماه 1404، فاکتورهای کاغذی عملاً از چرخه اعتبار مالیاتی حذف میشوند.
بازار طلا، سکه و ارز امروز ۲۹ آذر در شرایطی معاملات خود را آغاز میکند که دلار به مرزهای تاریخی نزدیک شده، طلا در سطوح حساس قیمتی نوسان میکند و سکه در کانالهای بالا با آزمون حمایتها و مقاومتهای کلیدی مواجه است؛ وضعیتی که میتواند مسیر کوتاهمدت بازارها را تعیین کند.