نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش پایگاه خبری پیام خلیج فارس، بررسی تحولات بازار خودرو از نیمه شهریورماه تا روز گذشته نشان میدهد که با وجود افزایش محسوس نرخ دلار و شکلگیری موج تورمی جدید در بازار خودرو، بهای دلاری خودروهای داخلی تقریباً ثابت مانده است. در مقابل، قیمت دلاری خودروهای مونتاژی رشد اندکی را تجربه کردهاند.
بر اساس محاسبات انجامشده با نرخ دلار ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۵ شهریور و ۱۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان در روز گذشته، میانگین بهای دلاری خودروهای داخلی حدود ۱۳۰ دلار (۰.۶ درصد) کاهش یافته، اما خودروهای مونتاژی افزایش متوسط ۴۸۷ دلاری (۲.۱ درصد) را تجربه کردهاند.
این نتایج نشان میدهد که قیمت خودروهای داخلی تقریباً همگام با نرخ ارز حرکت کردهاند و برخلاف سالهای گذشته، دیگر از نوسانات دلار عقب نماندهاند.
در بازه سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳، قیمت خودرو بهطور متوسط ۱۸۴۸ درصد افزایش یافت؛ در حالی که نرخ دلار ۱۴۵۲ درصد رشد کرده بود، به این معنا که خودرو نسبت به ارز «اضافهپرش قیمتی» داشت. اما از میانه سال گذشته تا تابستان امسال، این رابطه تغییر کرد و حتی برای مدتی، رشد دلار تأثیری بر قیمت خودرو نداشت. اکنون، روند جدید نشان میدهد که بازار خودرو دوباره به مسیر همجهت با بازار ارز بازگشته است؛ بدون پرشهای شدید قیمتی و بدون عقبماندگی.
بررسیهای دنیای اقتصاد در مورد ۶ خودروی داخلی و ۴ خودروی مونتاژی پرتقاضا نشان میدهد:
در میان مونتاژیها، فیدلیتی پرایم هفتنفره بیشترین افزایش را داشته است؛ از ۲۱٬۵۰۵ دلار به ۲۳٬۲۹۷ دلار، معادل رشد ۱۷۹۲ دلاری (۷.۷ درصد).در مقابل، جک J4 با افت ۱۰۵ دلاری (۱ درصد) تنها خودروی مونتاژی کاهشی بوده است.
نتایج این بررسیها نشان میدهد که بهای دلاری بسیاری از خودروهای داخلی به محدوده ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار رسیده است؛ محدودهای که در بازارهای جهانی به خودروهای اقتصادی اختصاص دارد، اما تفاوت چشمگیری در کیفیت، فناوری و ایمنی میان محصولات ایرانی و جهانی دیده میشود.
در بازار هند، خودروهایی مانند ماروتی آلتو K10 یا تاتا تیآگو با قیمتی بین ۶ تا ۱۱ هزار دلار عرضه میشوند و از بهرهوری سوخت بالا و استاندارد ایمنی مطلوب برخوردارند.
در چین نیز خودروهای برقی ارزانقیمت مانند وولینگ مینی EV با قیمتی حدود ۵ تا ۸ هزار دلار پرفروشترین مدلهای جهاناند و نسخههای جدیدتری چون BYD Seagull با قیمت ۱۱ تا ۱۳ هزار دلار و برد حرکتی ۴۰۰ کیلومتر، نماد نسل تازه خودروهای اقتصادی محسوب میشوند.
در اروپا و آمریکا اما دیگر نمیتوان خودروی جدیدی با قیمت ۱۲ هزار دلار یافت؛ داچیا اسپرینگ و فیات پاندا در اروپا بین ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار قیمت دارند و در آمریکا، ارزانترین مدلها مانند نیسان ورسا از ۱۶ هزار دلار آغاز میشوند.
مقایسه این دادهها نشان میدهد که در حالیکه قیمت دلاری خودروهای ایرانی به محدوده خودروهای اقتصادی جهان رسیده است، سطح کیفیت و فناوری آنها با نمونههای مشابه فاصله زیادی دارد.
به بیان دیگر، مصرفکننده ایرانی برای خودرویی با سطح فنی پایینتر، قیمتی میپردازد که در بازارهای جهانی معادل محصولات ایمنتر و باکیفیتتر است.بخش بزرگی از این شکاف قیمتی ناشی از هزینههای غیرتولیدی، انحصار بازار و محدودیت واردات است، نه بهبود کیفیت یا فناوری تولید.
بر اساس اعلام جدید سامانه جامع تجارت، 53 قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است، گفت: عمق بخشیدن به بازار و نقش آفرینی بورس در تامین مالی اقتصاد کشور با هدف تحقق رشد اقتصادی رویکرد اصلی بورس در دولت چهاردهم است.
عرضه اولیه سهام شرکت « پتروشیمی اروند » با نماد « اروند» روز دوشنبه اول دی 1404 در بورس تهران انجام میشود.
بانک سرمایهگذاری گلدمن ساکس انتظار دارد با تداوم تقاضای بانکهای مرکزی و کاهش نرخ بهره آمریکا، قیمت طلا تا پایان ۲۰۲۶ حدود ۱۴ درصد رشد کند.